Nykyaikaisen autoilun suuntaviivojen mukaisesti nykyään tehdään vähäpäästöisiä, pieni moottoria autoja, eikä uusi Seat Arona ole tässä poikkeus. Koeajossamme on Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 Xcellence DSG automaatti eli yksi litrainen, 85/115 kW/hv, seitsenportaisella automaattivaihteistolla varustettu nykyaikainen pikku SUV. Tämä 5-ovinen pikkusuvi on veroineen hinnoiteltu sinne 26 000 euron tietämille ja sen hiilidioksidipäästöt ovat 113 g/km2 ja yhdistetty kulutus luokkaa 5 l/100km.

Koeajokappale Xcellence varustuksella pitää sisällään todella mittavan kattauksen varusteita aina vakiovarusteista (bluetooth handsfee, monitoimiohjauspyörä, ajotietokone, ESC, isofix-kiinnitys takaistuimella,  kauko-ohjattu keskuslukitus, mäkilähtöavustin, rengaspainevaroitin…) itse Xcellence paketin 8 tuuma kosketusnäyttöön, Full link-älypuhelimen peilaukseen, avaimettomaan käynnistykseen ja keskuslukitukseen, automaatti ilmastointiin, automaattisesti himmenevään taustapeiliin, coming home ja leaving home-toiminto avovaloissa sekä luonnollisesti vakionopeudensäädin. Aronaan on myös mahdollista hankkia adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Tiloiltaan Seat Arona riittää loistavasti 2-5 hengen liikuttamiseen paikasta toiseen ja kuski pääsee nopeasti sinuiksi auton kanssa.  Heti autoon tullessa kuskille käy selväksi, että auto on selkeä ja hallintalaitteet hyvin saatavilla. Keskiosan automaattivaihteistovivun ohessa on hyvät tilat esimerkiksi älypuhelimelle sillä auton kaksi USB-liitäntää ovat selvästi saatavilla. Aikuinen ihminen mahtuu aivan hyvin istumaan takapenkille, kuten Tekniikan maailma kirjoitti omassa artikkelissaan: ”Aronan ajettavuus on tasokasta”, ”Seat Arona on hyvä paketti. Siinä on riittävästi tilaa ja ryhtiä kompakteissa ulkomitoissa sekä konsernin viimeisin pikkuautotekniikka.” Tavaratilaa Aronassa on 400 litraa.

Ajettaessa Seat Arona käyttäytyy hyvin ja on kevyt ajettava niin kaupungissa kuin maantiellä ja moottoritiellä. Ajaessa Aronalla voi hyvin yhtyä Moottori-lehden lauseeseen: jousitukseltaan Arona on seatmaisen napakka, mutta ei liioiteltu. Ainoat negatiiviset tai huomion saaneet asiat koeajossa oli jonkin verran kuuluva liikenteen ääni moottoritieolosuhteissa sekä vakionopeudensäätimen käytössä piti huomioida viiksen herkkyys, ette vahingossa antanut kääntymissignaalia muuttaessaan säätimen asetuksia.

Jos automaatin normaali D-asento tuntuu omasta mielestä laiskalta vaihtamaan vaihteita, voit aina ajon aikana siirtää automaatin S-asentoon, jolloin automaatti vaihtaa vaihteet hieman eri välityksellä. Ajossa ei nykyään automaatin vaihteenvaihtoa huomaan oikeastaan mistään muusta kuin moottorin kierroksista, jos niitä osaa kuunnella.

Vaikka auto on ns. pieni SUV, saavutti se viisi tähteä tiukentuneessa EURO NCAP -turvallisuustestissä ja suoriutui erinomaisesti kaikista testin osa-alueista.

Kuten Iltalehti omassa artikkelissaan kirjoitti, odotamme mielenkiinnolla auton kaasuversiota, joka on tulossa piakkoin markkinoille. Seatin kaasuautoversiot nimittäin sisältävät täysimittaisen bensatankinkin eli auton toimintasäde on huomattavan suuri.

Kaikenkaikkiaan uusi Seat Arona oli mielenkiintoinen uusi tuttavuus.

Seat Aronan pääset koeajamaan esimerkiksi Autotalo Lohjalta:

http://www.autotalolohja.fi/