Volswagen on tuonut SUV/Crossover markkinoille pienen T-Roc mallinsa. Meillä on koeajossa auton 1.0 TSI Style versio, joka tuottaa 85 kW/116 hv tehoja ja CO2 päästöt ovat 117g/km. T-Rocin Style versiossa on led-valopaketti, Wepasto-moottorilämmitin, hopean väriset kattokaiteet, ennakoiva turvajärjestelmä, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit, climatronic-ilmastointi, kuljettajan väsymyksentunnistus sekä adaptiivinen vakionopeuden säädin.

Koeajossa olevan T-Rocin kokonaishinta veroineen on 29 584,80€. Perusversioon voi tottakai sitten varustella lisää: löytyy esimerkiksi Sport-paketti joka sisältää ajoprofiilin valintaa, tummennettuja laseja, punaiset jarrusatulat, musta sisäkatto, poljinpinnat ja jalkatuki harjattua terästä ja ambiente-valaistus ohjaamossa. Autoon on mahdollista saada mukautuva alustapaketti tai urheilullisesti madallettu ( noin 10 mm) alusta progressiivisella ohjauksella. Perusversiossa on peruutustutka mutta lisävarusteena T-Rockiin on saatavissa myös peruutuskamera. Luonnollisesti myös navigointi on saatavilla, jollei halua liittää oman puhelimensa karttatoimintoja suoraan autoon, mikä on T-Rocissa mahdollista. Autossa voi käyttää 16-19 tuumaisia renkaita.

Ensivaikutelma kuljettajalle T-Rocista on, että auto on pehmeä ja helppo ajaa. Auton jousitus ottaa tiestä isotkin töyssyt hyvin vastaan eikä moottoritien tai maantien äänet tule autoon sisälle saakka. Auton takapenkille mahtuu hyvin aikuisetkin matkaajat, vaikka itse autoon pääsy saattaa tuntua normaalia ahtaammalta (puhuu mies, joka 99,99% istuu aina edessä). Myös oman älypuhelin liittäminen autoon tapahtuu helposti joko bluetooth tai USB-yhteydellä. T-Rocin usb-liitännät ovat hyvin näkyvillä ja saatavilla heti ilmastoinnin alapuolella. Digitaalimittaristo on erittäin selkeälukuinen ja tyylikäs kokonaisuus. Myös mittariston räätälöitävyys miellyttää: eri kuskit ja erilaiset fiilikset ovat riittävä syy muokata näkymiä mieleisiksi. Välillä kiinnostaa kierrosluku ja välillä kulutus tai navigointi.

Auto saattaa näyttää pieneltä ja kompaktilta, mutta sisälle mahtuu hyvin 2-5 aikuista ja lisäksi auton takaboxissa on hyvin tilaa (445 litraa).

Vaikka T-Roc on vain yksi litrainen koneeltaan ja antaa ulkoisesti pienen SUV vaikutelman, riittää pieni moottori hyvin perusajoon niin kaupungissa kuin moottoritiellä. Itseasiassa moottorinäänet eivät suuresti muutu, ajaa autolla sitten 100 km/h tai 40 km/h ja adaptiivinen vakionopeudensäädin on eittämättä kiva toiminnallisuus autossa. T-Rocista on saatavilla myös 1,5 TSI EVO 110 kW (150 hv) -bensiinimoottorilla ja DSG-automaattivaihteistolla varustettuna. Tekniikan maailma kirjoittikin omassa artikkelissaan, että autossa on kuljettajan kannalta lähes täydelliset olosuhteet.

Takatila näyttää ahtaalta, mutta normaalikokoinen aikuinen mies mahtuu aivan hyvin istumaan myös takaistuimelle.

Moottori-lehti antoi positiivisen kirjoituksen auton designille: Uusi Volkswagen T-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Rouheaa ilmettä luovat mustat ja muoviset loka- ja alasuojat, jotka osaltaan suojaavat auton alustaa. Keulailmettä hallitsee leveä etusäleikkö ja kaksiosaiset ajovalot.

Muuten: Volkswagen T-Roc valittiin IL Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailun voittajaksi pienten ja keskikokoisten katumaastureiden/crossoverien sarjassa.

T-Rocissa on asennetta jo ulkoisessa ilmeessä.

Kaiken kaikkiaan VW T-Roc 1.0 Style ei pettänyt koeajossa vaan antoi itsestään hyvän ja pehmeän kuvan. Autoa voit käydä kokeilemassa, vaikka Autotalo Lohjalla:

http://www.autotalolohja.fi/