Logistiikkakoulutuksen uudet tuulet

Luksian logistiikkakoulutuspaikassa Ojakkalantiellä Nummelassa käy arkisin aikamoinen kuhina, kun noin 140 opiskelijaa ja opettajat liikkuvat alueella, sekä heidän lisäkseen vaihteleva määrä aikuisopiskelijoita, joten pihalla on opiskelijoita alkaen 15-vuotiaista aina yli 50-vuotiaisiin saakka. Lehtori Toni Tiilikainen Luksiasta kertookin, ettei tiloihin paljoa enempää opiskelijoita mahtuisikaan, mutta kompaktit tilat tarjoavat monipuoliset mahdollisuudet opetella käytännössä töiden erivaiheita niin varaston, pakkaamisen, vartioinnin kuin kuljettamisen puolella.

Koulutuspäällikkö Raija Virta on samoilla linjoilla, ja on tyytyväinen, että syksyllä tulee taas uudet 53 opiskelijaa Luksian Ojakkalantien toimipisteeseen. Virran mielestä on kuitenkin mahdollisuus ottaa enemmänkin opiskelijoita, kunhan yritykset huomaavat oppisopimuskoulutuksen uudet mahdollisuudet.

Nykyään voi oppilaitos tehdä yrityksen kanssa jopa vain kuukauden, tai kesäkauden mittaisen oppisopimusjakson, mikä mahdollistaa entistä enemmän työpaikalla järjestettävää koulutusta, kertoo Virta.

Logistiikka-alalla on Lohjan ja Nummelan alueella löytynyt hyvin harjoittelupaikkoja ja palaute yrityksiltä on ollut positiivista ja kannustavaa, kertoo erikoisammattimies Hannu Stick Luksiasta, hän ja Virta toivovat entisestään parempia ja molempisuuntaisia kanavia yritysten kanssa keskusteluun.

Nummelassa pidettiin tiistaina 24.4. alueen yrittäjille, vanhoille opiskelijoille ja lehdistölle esittelytilaisuus Luksian kuljetus -ja logistiikka-alasta ja Ojakkalantien tarjoamista puitteista. Luksialla on Ojakkalantiellä käytössään nykyaikaiset tilat ajosimulaattoreineen, 15 raskaan kaluston autoa, henkilö -ja pakettiautoja, trukkeja, traktoreita, kaivureita yms. Luksialla on myös vuokrattuna tontti ajoharjoitteluradan vieressä Nummelassa, missä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan kaivamista ja lastaamista kuorma-autoon.

Luksian kuljetuspuolelta valmistutaan logistiikan perustutkintoon, mikä kattaa kuljetuspalveluiden osaamisalan, autonkuljettajan, yhdistelmäajoneuvonkuljettajan sekä varastopalveluiden osaamisalan, varastonhoitajan.

Ensimmäisenä vuonna jokainen suorittaa traktorikortin, jotta päästään aloittelemaan hommia ja vaikka kesätöihin maatilalle ensimmäisenä kesänä. Toisena vuonna tavoitteena on opiskelun syventyessä tarkoitus suorittaa B kortti ja C kortti, mikä onkin tutkinnon suorittamisen minimivaatimus. Kolmantena vuonna suoritetaan sitten suurimman osan toimesta myös CE yhdistelmäkortti.

Opiskelijalla on opiskelun aikana väliaikainen ammattipätevyyslupa, jotta hän pääsee työpaikalla järjestettävään koulutukseen  ja tutkinnon suorittamisen jälkeen hän voi tutkintotodistuksella hakea Trafilta oman ammattipätevyyskorttinsa ja näin opiskelija on heti valmis työpaikalla järjestettävään koulutukseen, kertoo autokoulunjohtaja Sirpa Roivainen.

Koulutusuudistukset luovat mahdollisuuksia

Uusikoulutusuudistus, jota myös koulutusreformiksi sanotaan, voidaan nähdä sekä positiivisesti, että negatiivisesti. Se tarjoaa yrityksille mahdollisuuden ohjata koulutusta siihen suuntaan, mikä oikeasti auttaa yrityksiä niiden tulevaisuuden tarpeisiin, mutta samalla se vaatii yritykseltä entistä aktiivisempaa otetta sekä yhteistyöhön koulutuslaitosten kuten Luksia kanssa.

Jo nyt osa yrityksistä ohjeistaa ja antaa meille suuntaviivoja, millaisia tarpeita heillä on nyt ja tulevaisuudessa. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen jaksot ovat entistä pidempiä ja toisella luokalla tavoitteena on jokaisella opiskelijalla olla oikeissa töissä omalla alallaan kaksi kymmenen viikon jaksoa ja kolmannella vuodella ollaan jo tekemässä aktiivisesti töitä valitulla alalla jo ennen valmistumista. Tämän mahdollistaa ammatillisen reformin myötä tullut koulutus- ja oppisopimus mahdollisuus.

Siinä missä itse ala kehittyy koko ajan ja maailmalla puhutaan jo itseliikkuvista rekoista, on todellisuus vielä kaukana siitä. Luksiassakin digitaalinen oppimisympäristö on jo hyvin käytössä ja sekä henkilöauton että raskaankaluston ajo-opettelussa käytetään omia simulaattoreita. Lisäksi opetuksen tueksi on tulossa maanrakennuskoneenkuljetuksen harjoitussimulaattori.

Lisäksi meillä on PC-luokka, joka on varustettu kymmenellä pelitason tietokoneella, joilla harjoittelemme mm Euro Truck simulaattoripelillä, jolla opiskelijat pääsevät testaamaan kykyjään ajaa reittien mukaan Euroopassa. Itse tietokonepelin oheen voimme sitten tasosta riippuen yhdistää paperitöitä, tullausasiakirjoja yms., kertoo Tiilikainen.

Opiskelu täällä logistiikkakeskuksessa sisältää tavoitteellista opiskelua ja pyrimme kouluttamaan nuoria toimimaan oikeissa työpaikoissa. Emme opeta vain tekniikkaa vaan myös käyttäytymistä ja toisten huomioimista, jatkaa Tiilikainen.

Luksian kuljetuspuolella menee opiskelijoiden kanssa hyvin ja niin kauan kuin rakennusteollisuus näyttää vihreätä valoa, myös kuljetusta ja varastointia tarvitaan aina. Nyt tulevaisuudessa Luksian toisen luokan opiskelijoille on tulossa mahdollisuus suuntautua maanrakennuskoneen kuljettajan tutkintoon, joka tehdään yhdessä logistiikan ja rakennusalan perustutkinnon kanssa.

Yrittäjät pääsivät itsekin kokeilemaan simulaattoreilla ajoa.