Metsässä voi pysähtyä ja rentoutua, mutta löytää myös ratkaisuja

Voimaannuttava metsäkävely sopii kenelle tahansa. Kun ihminen pysähtyy itsensä äärelle metsän rauhassa, mieli voi tehdä oivalluksiakin.

Metsäkävelylle voi lähteä minä vuodenaikana tahansa, sillä metsä tekee aina hyvää.

 

Voimaannuttavan metsäkävelyn idea syntyi missäpä muuallakaan kuin metsässä.

Vein naapurini kerran metsälenkille ja he ihmettelivät, miksen vie muitakin ihmisiä metsään. Siitä se ajatus lähti. Elämäntilanteeni oli silloin muutenkin sellainen, etten enää pystynyt tekemään kolmivuorotyötä ja piti miettiä, mitä sitten alan tehdä, kertoo Katja Tanner, joka on vetänyt kävelyjä nyt muutaman vuoden ajan.

Voimaannuttava metsäkävely on metsässä pidettävä liikuntatuokio, joka sisältää erilaisia harjoituksia ja havainnointia.

-Kävelyyn sisältyy kolmenlaisia harjoituksia: havainnointia, fyysistä liikkuvuutta ja mielikuvaharjoituksia. Liikkuvuuden kautta avataan kehoa ja haetaan kehoyhteyttä. Mielikuvaharjoittelu taas vaikuttaa mm. stressin hallintaan ja jaksamiseen. Liikuntasuorituksena kävely ei ole raskas, tasoa voi säädellä asiakkaan mukaan, Tanner kertoo.

Metsäkävelyn tavoitteena on antaa konkreettinen kokemus siitä, miten metsä voimaannuttaa.

Tanner on itse koonnut metsäkävelyjen sisällön.

Havainnoin metsässä kävellessäni, mitä teen ja mikä tuntuu kivalta ja mihin ne asiat vaikuttavat. Oman kokemuksen lisäksi olen lukenut paljon aiheesta, hän kertoo.

Esimerkiksi mielikuvaharjoittelu päätyi mukaan urheilumaailmasta. Tanner on koulutukseltaan liikunnanohjaaja, personal trainer ja joogaopettaja, joten voimaannuttava joogavaelluskin onnistuu.

-Huippu-urheilussa käytetään paljon mielikuvaharjoittelua. Kun kaikki ovat fyysisesti yhtä hyviä, se voittaa, joka sitä eniten haluaa ja on ennalta valmistautunut ja käynyt suoritusta mielessään läpi. Tästä lähti ajatus, että miksei mielikuvaharjoittelua käytettäisi muuallakin. Metsässäkin voi tehdä mielikuvissaan sen, mitä sieltä on tullut hakemaan, kuten hiljentyä, Tanner sanoo.

Kävelyllä havainnoidaan myös luontoa ja mietitään, miten havainnointitaitoa voi käyttää muuten arjessa. Esimerkiksi negatiivinen ajattelu saa maailmankin näyttämään ikävältä paikalta.

-Ihmisen maailma muodostuu havainnoista. Olet sellainen, millaiseksi maailman koet, Tanner tiivistää.

Katja Tanner on iloinen siitä, että metsän hyviä vaikutuksia ei tarvitse enää todistella niin paljon kuin ennen, sillä metsän positiiviset terveysvaikutukset on havaittu jo useissa tutkimuksissakin.

 

Hiljentymällä stressiä vastaan

Metsäkävelyillä Tanner haluaa jakaa konkreettisia keinoja ja tekniikoita mielen hiljentämiseksi. Sillä on valtava vaikutus stressin ja kuormitukseen hoitoon. Kävelyn pituudella on väliä. Tanner sanoo, että ihanne olisi kaksi tuntia, koska siinä ajassa ehtii rauhoittua kunnolla, mutta metsä kyllä hoitaa lyhyemmässäkin ajassa. Lisäksi tarkoitus on antaa malleja, miten metsässä opittua voi hyödyntää omassa arjessaan ja ylläpitää voimaantumista.

-Hiljentyminen avaa ajattelua. Kun mielensä on saanut ensin hiljennettyä, voi saada oivalluksia ja löytää uusia näkökulmia ja ratkaisuja asioihin, Tanner sanoo.

Hän suositteleekin metsäkävelyä esimerkiksi yrittäjille.

-Toivon, että yritykset hyödyntäisivät tätä vielä enemmän. Kun asiat ovat jumissa, voisi tehdä lenkin pihalla ja miettiä asiaa sitten uudelleen, hän sanoo.

Yritykset ovatkin käyneet Tannerin vetämillä metsäkävelyillä niin kokousten välissä kuin hyvinvointipäivinäkin.

Katja Tanner kertoo, että metsässä mm. hiljennytään ja ollaan itsen äärellä. Kokenutkin luonnossa liikkuva voi saada metsäkävelyltä uusia näkökulmia metsään.

 

Metsä uusin silmin

Kävelyjen saama palaute on ollut hyvää.

-Luonnossa liikkuminen on tuttua suurelle osalle suomalaisista, joten palaute on hiukan yllättänytkin, kun ihmiset sanovat, että näkökulma on muuttunut ja he näkevät ja kokevat metsän nyt eri tavalla, Tanner kertoo.

Metsän vaikutuksen huomaa hyvin lenkin varrella.

-Esimerkiksi työ- ja kaveriporukoissa jutellaan paljon lenkin alussa, mutta vähitellen ihmiset hiljenevät ja lenkin jälkeen metsästä tulee tyyniä ja rauhallisia ihmisiä. Se kuuluu tähän, kun mieli hiljenee.

Tanner sanoo, että metsäkävely sopii kenelle tahansa. Siitä voi löytyä apua niin stressiin kuin kaoottisiin elämäntilanteisiinkin.

-Tämä voisi olla hyvä myös esimerkiksi masentuneille tai vaikka lapsiperheille. Mikä on se oma tarve, johon haluaa työkaluja? Onko se vaikka ajattelun kehittäminen vai kehon hyvinvointi?

Tanner korostaa pysähtymistä kiireisessä maailmassa.

Suorittavassa maailmassa pitää olla aina vähän nopeampi ja tehdä enemmän, mutta metsäkävely ei ole suoritus, vaan siinä ollaan oman itsen äärellä. Kehon ja mielen yhteyden kautta löytyy myös elämänhallintaa, voimaantumista ja jaksamista.

-Kun oppii pysähtymään ja havainnoimaan, oppii kuuntelemisen sijaan kuulemaan ja katsomisen sijaan näkemään. Silloin voi huomata ihmeitä, Tanner sanoo.

Katja Tanner käy metsässä päivittäin. Seurana hänellä on usein koiransa.

 

Sisäänrakennettu yhteys luontoon

Tanner muistuttaa, että metsä tarjoaa helpon ja ilmaisen keinon saada monia hyötyjä. Umpimetsäänkään ei tarvitse mennä, vaan sopivia paikkoja löytyy Suomessa meidän kaikkien läheltä. Itse hän menee metsään, kun edessä on esimerkiksi kirjoitustehtävä. Metsässä mieli työstää edessä olevaa tehtävää itsekseen, vaikkei sitä edes siellä miettisi. Kotonaan Karjalohjalla Tannerilla on metsä aina lähellä ja siellä tuleekin piipahdettua lähes päivittäin.

Metsästä on tullut minulle kuin toinen koti, jonne on päästävä säännöllisesti. Siellä kaaos unohtuu ja tulee ajatus, että ihanaa, nyt olen metsässä.

Tanner sanoo, että ihminen kaipaa metsään.

Metsäkävelyllä voidaan palauttaa muisto siitä sisäänrakennetusta yhteydestä, joka meillä on luontoon. Ei siitä ole vielä niin kauaa, kun ihminen eli metsän keskellä.

Tanner on iloinen siitä, ettei metsän hyviä vaikutuksia tarvitse enää todistella niin paljon kuin ennen, koska useat tutkimuksetkin ovat jo osoittaneet metsän positiivisen vaikutuksen mm. sydän- ja verenkiertoelimistön toiminnalle sekä vastustuskyvylle.

Kävelylle voi lähteä kahdestaan Tannerin kanssa tai porukalla. Lisätietoa löytyy osoitteesta voimaannuttavametsakavely.com.