Alunperin pitä kirjoittaa tämän viikon Kotinurkkaus aivan jostain muusta, mutta pari tuntia sunnuntain liikenteessä sai minut vaihtamaan aihetta.
Miksi minun pitäisi noudattaa liikennesääntöjä, kun eivät sitä muutkaan tee?

Yksi selkeimmistä ja helpoiten noudatettavista liikennesäännöistä on nopeusrajoitus. Se on se lukema sellaisen pyöreän merkin keskellä ja se kertoo, mikä on maksiminopeus sillä hetkellä sillä tiellä. Jokainen autoilija liikenteessä käsittääkseni sen tunnistaa ja monet sellaisetkin, joilla ei ajokorttia ole. Miksi sitten sen yksinkertaisen liikennemerkin noudattaminen on niin vaikeata?
Vuonna 2017 kesäkaudella pääteiden autoista 44 % ajoi ylinopeutta tiellä olevan rajoitusmerkin suhteen. Talvikaudella ylinopeutta ajoi 52 % autoista. Alemman (ei siis moottorietie) tieverkon teillä noin kaksi kolmesta ajoneuvosta ajoi kesällä ylinopeudella tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen nähden. Yli 10 km/h ylinopeutta ajoi noin kolmannes autoilijoista. Etenkin päällystetyiden teiden 50 ja 60 km/h nopeusrajoitusalueilla ylinopeutta ajavien osuus oli huomattava. Näistä Liikenneviraston tilastoista voidaan siis päätellä, että meillä ajetaan melko useasti liikennemerkeistä piittaamatta. Se, että ajetaan ylinopeutta ei välttämättä ole mitään uutta, mutta nykyaika on tuonut älypuhelimet kuskien käsiin, ja vaikka monessa autossa on jo bluetooth handsfee ja puhelut ohjautuvat siiihen, niin katsokaapa vain pari tuntia liikennettä – aika monella kuskillä on se älypuhelin siinä ajonohessa käytössä ja huomio keskittynyt aivan muualle kuin ajamiseen.

Ylinopeus on yksi suurimmista liikenneturvallisuusongelmista, ja se lisää huomattavasti onnettomuusriskiä. Ylinopeus on merkittävin osatekijä noin 30 prosentissa kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista.

Poliisi on huolestunut tietyömaiden kohdalla ajettavista ylinopeuksista. Sallitun ajonopeuden ylitykset voivat olla tietyömaan alueella rajusti yleisempiä kuin normaalilla tiellä. Tämä on helppo havaita itse, aja moottoritietä Helsinkiin ja takaisin ja noudata nopeusrajoituksia – sinut tullaan ohittamaan melko useasti. Vaikka itse ohitus ei välttämättä tuota vaaratilannetta, pitäisi jokainen kuskin kuitenkin ymmärtää, että asetetut liikennemerkit koskevat jokaista ja ovat voimassa koko ajan.
Koulut alkoivat ja poliisilla oli erilaisia tempauksia, joissa tuotiin esille huoltoa ajokäyttäytymisestä taajamissa ja varsinkin koulujen lähistöllä – ylinopeudet ja muiden liikenteessä olevien huomioiminen tuntuu olevan vaikeata ja taas iskee se ajatus, miksi minä jos eivät ne muutkaan.
Koulujen lähistöjen lisäksi myös ajaminen liikenneympyröissä ja ”haastavammissa” risteyksissä aiheuttaa, jos ei vaaratilanteita, niin ainakin harmaita hiuksia. Vilkkua käytetään miten sattuu, tai sitä ei käytetä lainkaan ja parhaimmillaan mukana on se älypuhelimella tehtävä ”pakollinen” Facebook päivitys juuri siinä risteysalueella kun on vaihtamassa kaistaa – silloin ei aivan kaikkea liikennettä ehdi huomioida, saatika niitä toisi autoilijoita.

Ja sitten ihan tähän Lohjalle.. Ehdin jo iloita kun Lidlin parkkipaikalle tuli maassa olevien yksisuuntaisten merkkien lisäksi myös liikennemerkit osoittamaan ajosuuntaan – niin eihän niitäkään tarvitse noudattaa, varsinkaan silloin jos parkkipaikalla on vain muutama auto, ja jos vain yksi tai kaksi autoa on tulossa parkkipaikalle, ne on siinä varmaan vain kiireaikoja varten(!).
Jokainen meistä tekee virheitä, mutta jokainen meistä voisi myös miettiä sitä omaa liikennekäyttäytämistä – onko siinä parannettavaa.

Lopuksi, tiedätkö sinä koska sinun tulee väistää ja ketä kun lähestyt autolla suojatietä?

Vastaa