”I have a feel like somebody is watching me” soi taustalla ja breakdance liikkeet seuraavat toisiaan, eletään 80-luvun puoliväliä. Tuossa vaiheessa edessä oli tulossa vielä muutama tanssivuosi ja jopa oma tanssiryhmä, mutta jo 80-luvun lopulla ravintolaelämä, sen työosa vei mennessään.

Rap musiikki ja Suomi

Rap musiikki oli isona vaikuttavana tekijänä omassa tekemisessä 80- ja 90-luvun vaihteessa ja silloinen Suomen rapscene oli aika lailla tuttujen hallussa, mm. Raptori teki iloista rap-hengistä musiikkia niin ravintoloille kuin isoille tanssisaleille. Itsekin tulin saaneeksi kosketuksen sekä soittimiin että enemmän mikrofoniin ja omia rapsanoituksia löytyy yhä vielä kansioiden ja vihkojen välistä. Sitä kaikkea muistellessa minun on helppo nostaa lippistä Cheekille ja sanoa, että todella hienosti tehty, ja jälkeesi jää iso tyhjiö suomalaiseen stara-listaukseen.

 

Rantajamit 2014

Starana ei ole helppo olla

Jokaisen meistä on helppoa arvostella toisten tekemisiä, mutta mikään, mitä Cheek on tehnyt ei ole ollut helppoa, tai itsestään selvää. Itse yritin (en tarpeeksi), mutta huomasin nopeasti, että minulla ei ollut sellaista paloa, mikä tarvitaan, että musiikkialalla pärjää.

Olet sitten mitä mieltä tahansa Jare Henrik Tiihosen aka Chekkosen aka Cheekin musiikista on hänen 17 vuotta kestänyt levytysuransa aika vertaansa, vaikka suomalaisessa musiikissa. Harvasta suomalaisesta laulajasta on tehty kirja ja elokuva hänen vielä eläessään. Vuoden 2004 Avaimet mun kiesiin lienee yksi isoimmista käännekohdista Jaren uralla, kuten myös vuoden 2012 esiintymiset Vain elämää-televisio sarjassa.

Ei Cheekin uran alku aivan helppo ollut. Manageri Carla Ahonius muisteli Lahdessa, kuinka hän yritti promoottorina saada edustamalleen artistilleen me-dianäkyvyyttä 2010-luvun taitteessa. Ketään ei kiinnostanut.

Vaikka vuosien varrella olen tavannut melkoisen liudan suomalaisia pop-musiikkitaivaan ikoneita, joista osa on jo taivaan konserteissa soittamassa, Cheekiä en ole ehtinyt ammatillisesti koskaan tavata – ehkä sekin aika koittaa, kunhan saadaan kuulla mitä Tiihosen elämässä tapahtuu jatkossa.
Ne parit kerrat mitä itse olen Cheekin nähnyt lavalla ja ne useat kerrat, kun olet nähnyt hänet televisiossa nostavat itseasiassa hänen arvoaan omissa silmissäni. Ei hän minulle esikuva ole, eikä edes välttämättä sellaista musiikkia, mitä kuuntelisin omassa autossani tai kotona ollessani, mutta se tapa, jolla hän oman uransa loi ja millaisia valintoja teki, kertoo rohkeudesta ja tavoitteellisuudesta, mitä meillä muillakin pitäisi olla. Itseluottamus, usko omaan itseensä ja omaan tekemiseen saattaa horjua meillä kaikilla, mutta ne meistä, jotka eivät anna vastoinkäymisten nujertaa vaan pikemminkin ottaa niistä lisäenergiaa ja rakennuspalikoita uuteen nousuun, voivat tehdä jotain isoa.

Mieti: elokuussa 2014 Cheek konsertoi Helsingin olympiastadionilla ensimmäisenä yksittäisenä suomalaisena artistina. Alkuperäinen esiintymispäivä oli 23. elokuuta, mutta suuren suosion vuoksi Cheek järjesti stadionilla toisen konsertin päivää aiemmin 22. elokuuta ja molempien esiintymisten liput loppuunmyytiin minuuteissa.
Yksikään suomalaisartisti ei ole varmasti koskaan aiemmin herättänyt niin paljon tunteita puolesta ja vastaan. Sama jatkui alusta loppuun asti.
Cheekin suurin saavutus oli vapauttaa suuret areenat muille artisteille, kirjoittaa rap-artistin uraa seurannut kulttuuritoimittaja Ville Vedenpää.

Kiitos Cheek, ehkä tapaamme joku päivä.