Nordean yhtiökokous päätti maaliskuussa 2018 kotipaikan siirrosta Ruotsista Suomeen. Virallinen ”muuttopäivä” 1.10.2018. Suurin syy muuttoon löytyy pankkitoiminnan ytimestä: vakaudesta. Nordean muuttaessa Suomeen, se muuttaa Euroopan pankkiunioniin, osaksi yhtenäistä ja vakaata sääntelyä. Nordean asiakkaiden palvelut säilyvät ennallaan kotipaikan siirron jälkeen. Kotipaikan siirtäminen antaa pankille vakaan ympäristön kehittää ja ylläpitää kilpailukykyisiä, yksilöllisiä ja korkealuokkaisia palveluita.

– Nordea on yksi Euroopan suurimmista ja vahvimmista pankeista. Muutto pankkiunionin jäsenmaahan on merkittävä strateginen askel konsernin muutoksessa. Sillä varmistetaan pankille oikeudenmukainen, vakaa ja ennakoitavissa oleva sääntely-ympäristö, jossa olemme samalla viivalla eurooppalaisten kilpailijoidemme kanssa. Tämä edistää asiakkaittemme, osakkeenomistajiemme ja henkilöstömme etua ja mahdollistaa meille parhaat mahdolliset edellytykset kasvaa ja kehittää palvelujamme asiakasvisiomme pohjalta: tavoitteenamme on, että asiointi kanssamme on helppoa ja mutkatonta, palvelu asiantuntevaa ja osaavaa, missä ja milloin tahansa. Henkilökohtaiset ja digitaaliset asiakaskokemukset tekevät Nordeasta turvallisen ja luotettavan kumppanin, konsernijohtaja Casper von Koskull sanoo.

Ei muutoksia päivittäiseen pankkiasiointiin

Yhteiskunta digitalisoituu ja yhä useampi palvelu on tänä päivänä verkossa. Sitä mukaa myös asiakkaiden odotukset ja käyttäytyminen muuttuvat yhä nopeammin. Pankkitoimialan osalta tämä tarkoittaa, että entistä useampi haluaa hoitaa pankkiasiat muulla tavalla kuin käymällä konttorissa – eli digitaalisesti. Digitaalisen pankkiasioinnin kysyntä kasvaa voimakkaasti. Nordea vastaa kysyntään panostamalla ja investoimalla digipalveluihin.

  • Asiakkaat haluavat entistä helpompia ja nopeampia palveluita, ja Nordea haluaa olla kehittämässä niitä ensimmäisten joukossa. Mobiililaite on jatkossa pankkiasioiden ensisijainen käyttöliittymä: asiointi onnistuu puhelimitse, verkkotapaamisen kautta sekä sovellusten avulla. Konttoreiden aukioloajat tai asiakkaan asuinpaikka eivät siis enää rajoita pankkipalveluita entiseen tapaan, kertoo Eija Mäkinen Lohjan Nordeasta.

Henkilökohtainen pankkipalvelu säilyy – nyt pankkineuvoja palvelee myös digissä.

Verkkotapaamisessa asiakas kohtaa pankkineuvojan puhelimen ja tietokoneen tai tabletin välityksellä. Tyypillisiä verkkotapaamisessa käsiteltäviä asioita ovat asuntolainaneuvottelut ja säästämisen asiat. Verkkotapaamisen voi varata myös lauantaiksi ja arkisin klo 8-21 välillä.

Kaikki Nordean asiakkaat saavat käyttöönsä modernimman ja turvallisemman tunnistautumistavan, tunnuslukusovelluksen tai tunnuslukulaitteen. Muutoksen taustalla on EU:sta tuleva sääntely ja turvallisuus, ja Nordean asiakkaisiin onkin kohdistunut merkittävästi vähemmän kalasteluyrityksiä uusien tunnistautumistapojen myötä.

Nordean uudet tunnistautumistavat ovat jo yli miljoonan asiakkaan käytössä. Nordea toi ensimmäisenä pankkina Suomessa mobiililaitteeseen ladattavan tunnuslukusovelluksen, ja asiakkaat ovat antaneet siitä paljon positiivista palautetta.

Digipalvelut on pyritty tekemään helppokäyttöisiksi kaikille. Nordean digipalvelut ovat turvallisia ja luotettavia käyttää. Nordea-mobiilitabletti lanseerataan lokakuussa 2018 – se  on räätälöity erityisesti senioreiden tarpeisiin.

  • Palvelumme ovat edullisia: jo yli miljoona suomalaista Nordean asiakasta nauttii maksuttomista päivittäispalveluista. Omaan hinnoitteluun pystyy vaikuttamaan ottamalla mobiilipankin muun asioinnin, kuten verkkopankin, rinnalle, kertoo Mäkinen.

Vastaa