Hyvä esimerkki nykymaailman menosta ja markkinoinnin voimasta on jo monissa maissa ja isoissa kaupungeissa alkanut joulunodotus ja markkinointi.
Me kaikki tiedämme koska joulu on ja mitä siihen liittyy, miksi sitten isot tavaratalot aloittavat joulun markkinoinnin vuosi vuodelta aiemmin?
Jos katsotaan elämäämme, vaikka parikymmentä vuotta taaksepäin ja vertaamme jokapäiväistä rutiiniamme silloiseen, huomaamme, että useampaa meistä aikuisista pommitetaan tiedolla, tarjouksilla ja erilaisilla viesteillä päivittäin aamusta iltaan niin, että vain osa tärkeistäkään viesteistä pääsee perille saakka.
Tämän informaatio tulvan ovat ymmärtäneet myös joulua jo hyvissä ajoin markkinoivat tavaratalot – viesti pitää saada läpi, joten viestittäminen pitää aloittaa jo varhaisessa vaiheessa. Siksi moni pieni, paikallinen tuottaja ja liike ei pärjää enää joulunajan myynnissä, massojen rahat ovat valuneet jo internetin kautta ostettuihin tuotteisiin hyvissä ajoin ennen joulua.
Joulu toimii tässä vain esimerkkinä – sama tapahtuu kaikessa muussakin. Meitä kuluttajia kohtaan lähetetään niin paljon erilaisia viestejä, että menetämme yöunetkin, koska aivomme käsittelevät päivän aikana saatua informaatiotulvaa nukkuessammekin.

Lisää lisää lisää

Miksi nykymaailma sitten on meillä tällainen? Miksi emme pysty elämään samalla hitaudella kuin esimerkiksi 70- tai 80-luvuilla, miksi meillä on kiire koko ajan jonnekin ja miksi odotamme koko ajan jotakin uutta ja parempaa, emmekö osaa olla tyytyväisiä siihen mitä meillä jo on?
Markkinavoimat saavat energiansa ja voimansa rahan liikkumisesta. Kyseessä ovat suuremmat voimat kuin mitä esimerkiksi Suomella on, joten kyseessä on maailmanlaajuinen ilmiö, jonka mukana me suomalaiset olemme aivan samalla tavalla kuin nyt ovat tulossa mukaan todella myös Afrikan maat ja Aasian maat, jotka tähän saakka ovat omalta osaltaan jääneet osittain sivuun tästä kaikesta tavarapaljoudesta ja kiireestä.

Entiseen ei ole paluuta

Paluuta ei ole entiseen, ja joulu on vain kerran vuodessa, mutta jotain on muututtava, mutta mitä ja koska?
Tottakai aivommekin kehittyvät, mutta se kestää aikansa ja tuntuu, että tekninen kehitys menee nopeampaa eteenpäin, kuin mitä me ihmiset pysymme perässä.
Ensi jouluna huomaamme taas, kuinka heti joulun pyhien jälkeen alkaa alennusmyynnit, joiden aikana myydään ennen joulua myymättömät tuotteet plus vähän muutakin huomilla alennuksilla, vaikka kukaan ei oikeasti niitä tavaroita tarvitsekaan. Alennusmyyntien jälkeen alkaa jo seuraavan tapahtuman ja päivän markkinointi ja sama jatkuu jatkuvana tiedonvaltamerenä kohti omia aivojamme.
Markkinointivoimat ovat opiskelleet ja ottaneet selkoa, miten pääosin ajatuksemme ja tekomme syntyvät ja tiedetään, vaikka kuinka me loogisesti päättelemme, ja kerromme, miksi olemme jotain tehneet, niin oikeasti se päätös on syntynyt täysin muista syistä. Siinä on myös yksi syy, miksi yhä enemmän myydään ja ostetaan isoilta toimittajilta – niiden viestit pääsevät useimmin tulvan läpi ja jäävät muistijälkinä mieliimme ja vaikuttavat sieltä sitten päätöksiimme.

Jouluun reilut 100 yötä

Jouluaattoon on 110 yötä, kun tämä lehti jaetaan lukijoille ja useilla meistä tulee kuitenkin kiire erilaisten joulujärjestelyiden sekä lahjojen kanssa – niin se vain menee, ja siksi ne viimeiset päivät ennen joulua ovat kaupoissa yhtä ”taistelua” niistä kaikista suosituimmista lahjaideoista. Ideoista, joita emme ole itse keksineet, vaan jotka markkinoijat ovat synnyttäneet ajatuksiimme. Mietippä sitä, kun ensikerralla sinulla on ”pakko” saada jokin tuote tai tavara, kuinka pakko sinulla oikeastaan onkaan?

KO