Elettiin vuotta 1988 ja lohjalainen yrittäjä huomasi, että paikkakunnalle mahtuisi kaupunkilehti – ilmaiseksi koteihin jaettu pieni lehti, joka sisältäisi viikon tarjouksia ja ehkä joitain uutisiakin. Aluksi lehti ilmestyikin lähinnä mainoslehtisenä eikä aivan joka viikko, mutta vähitellen lehti saavutti tarpeeksi jalansijaa, ja siitä tuli lohjalainen, jokaviikkoinen kaupunkilehti.

Lehden historian neljän päätoimittajan aikana lehti on kokenut paljon – alueelle on yrittänyt tulla muitakin julkaisuja paikallisen vanhimman tilattavan Länsi-Uusimaa lehden ja sen oman ilmaisjakelulehden lisäksi – näistä yrityksistä viimeisin pari vuotta sitten toimintansa lopettanut Suurlohja-lehti. Suurlohja-lehti toi toisaalta kaivattua eloa lehtimarkkinoihin, mutta sen agressiivinen mediahinnoittelu vaikeutti entisestään jo olemassa olevien lehtien ilmestymistä taloudellisessa näkökulmassa. Suurlohja-lehti ehti ilmestyä reilun vuoden verran tehden lehteä, jossa oli paljon pitkiä henkilöhaastatteluja. Sisällöltään lehti toi uusia ajatuksia alueelle ja vei Ykkös-Lohjaakin tietämättään edelle kohti lehden seuraavaa vaihetta.

Nyt vuonna 2018 eletään Ykkös-Lohjan neljännen päätoimittajan vaihetta, joka alkoi vuona 2015. Ajat eivät ole helppoja lehtiliiketoiminnalle muiden medioiden tullessa paikallisesti saataville sekoittamaan mainosrahojen liikennettä. Monet yrittäjät ovat siirtyneet jopa täysin Facebook-mainontaan ja siellä mainostamiseen, ja näin tuokin pieni raha ei jää paikalliseen liiketoimintaan vaan menee täysimääräisenä Amerikan mantereelle. Mutta Ykkös-Lohjaa julkaiseva Kettu Julkaisut aloitti tästä kaikesta johtuen myös oman kehitysprojektinsa, jota kautta se on avannut viimeisen kahden vuoden aikana useita nettisivustoja erilaisia uutisportaaleita varten ja sisältötuotanto ja artikkeleiden kirjoittaminen jatkuu lehden lisäksi paljon myös digissä – aivan kuten maailmalta on kuulunut uutisia, että isot mediatalot ovat pääsemässä tilanteeseen, jossa niiden digiliiketoiminta yltää tai ylittää jo nyt perinteisin printti- ja jakelutoiminnan.

Ykkös-Lohjan nykyinen päätoimittaja Kari Oksanen kirjoitti aikoinaan 90-luvulla englantilaiseen IT-alan julkaisuun artikkelin ”Paperless office”, koska tuohon aikaan hän toimi suomalaisen IT-ohjelmistotalon markkinointi ja viestintätehtävissä – kukaan ei olisi tuohon aikaan voinut arvata mitä tapahtuu 2010-luvulla. Itseasiassa Oksasella on kuitenkin taustalla paljonkin kirjoitustöitä vuosien takaa, mutta enemmän harrastepohjalta ja sittemmin markkinointitekstien muodossa kuin varsinaisen lehtimaailman merkeissä. Mutta niin se maailma vie, kun sitä ei odota – vuonna 2007 alkanut yhteistyö Ykkös-Lohja lehden kanssa (sattumalta pienestä lehti-ilmoituksesta) kasvoi vähitellen parin myyjän resurssoinnista, lehden sisällön ja nettimaailman kehittämisen kautta koko lehden hallinnoimiseen, tuottamiseen ja julkaisemiseen. Aika näyttää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta se on varma, että taistelematta ei nyt 30 vuotta täyttävä Ykkös-Lohja printtitoimintaa ole lopettamassa.

Eteenpäin kehittyen

KO