(Kuva: Antti Annala)

Vihtiläisten yrittäjien yhteistyössä toteuttama Vihti-menu pop up -illallinen nautittiin lauantaina 21.4.2018 Hiisi Hotel Nummelassa hyvin epäsuomalaisessa ilmapiirissä. Tapahtuma myytiin loppuun jo muutama päivä ennen itse tapahtumaa ja illallispäivänä vieraat istutettiin noin kahdeksan henkilön pöytiin ventovieraiden ihmisten kanssa eikä musiikkiakaan muistettu laittaa päälle. Illallisen kesto lähenteli neljää tuntia ja tässä vaiheessa olisi voinut luulla, että ilta oli pitkä ja hiljainen.

Järjestäjien ja vieraiden iloiseksi yllätykseksi ilta kului kuin siivillä. Eteläeurooppalaiseen tapaan puheensorina täytti majoitushuoneet, mihin illallispöydät olivat katettu. Keittiöstä kantautuivat lumoavat tuoksut, kun keittiön mestarit Joona Lehto, Konsta Karvonen ja Mikko Pakola laittoivat parastaan. Paikallisten makujen yhdistäminen ruoassa ja juomassa onnistui erinomaisesti noin seitsemän ruokalajin Vihti-menussa.

(Kuva: Antti Annala)

Tapahtuman aikana illan onnistumista mitattiin tyhjillä laseilla ja lautasilla sekä puheensorinan voimakkuudella. Näiden perusteella voitiin jo aavistella, että ilta oli onnistunut. Vierailta tuli mukavia palautteita tapahtuman jälkeen ja Suomen suosituimpiin ruokablogeihin lukeutuvan Sillä Sipulin pariskunta Merituuli ja Jukka Hemilä kuvailivat blogikirjoituksessaan illallista seuraavasti

”Paikalliset kasvatetut raaka-aineet ylpeilivät lautasella metsän aarteiden kanssa sulassa sovussa. Arvostamamme tuhlailematon kärsästä saparoon -ajattelu oli myös hyvin esillä raaka-aineiden käytön suhteen: possusta esimerkiksi oli käytetty nahkaa ja verta ribsien lisäksi, sipulinkuoret taas toimivat myös koriste-elementtinä tarjoilussa.”

Vihdin kunnanhallituksestakin tuttu Tiina Noro kommentoi illallista jälkikäteen toteamalla, että tapahtuma toteutti hyvin kunnankin strategiaa: aktiivisten ihmisten Vihti. Ja mitä kaikkea huippuosaamista ja premium brändin tuotteita oman kunnan alueelta löytyykään.

(Kuva: Antti Annala)

Illallisvieraita tapahtumassa oli 30 eri ikäisistä pariskunnista, neljän hengen seurueisiin sekä yksittäisiin paikallisesta ruoasta innostuviin henkilöihin. Tapahtuman paikallisista kumppaneista Ollikkalan sikatila, Illilän tila, Top Fuel Beer Company sekä nummelalaisen Jani Mälkin edustama viinin maahantuontiyritys Constellation Brands olivat edustettuina paikan päällä, ja vieraat kokivat kumppanien läsnäolon mieluisana yllätyksenä. Globe Hopen edustajat olivat estyneitä, mutta Globe Hopen tekstiilit edustivat nummelalaista brändiä upeasti kokkien ja tarjoilijoiden asustuksessa. Tarjoilusta vastasivat Hiisi Homes & Hotelsin yrittäjät tarjoilutehtävistä hieman kokemusta omaava Markus Veikkolainen sekä ensikertalaiset Niklas Eriksson sekä Ari Lapveteläinen.

Vihti-menu pop up -illallistapahtuma oli poikkeuksellinen monella tapaa. Illallismenun luomiseen osallistuivat paikalliset Facebookissa, vieraat sekä kuka tahansa saivat seurata illallistapahtuman rakentamista ennakkoon huolella suunnitellun markkinoinnin myötä ja tapahtuman valmisteluista tehtiin neliosainen videosarja nettiin. Tapahtumapäivä dokumentoitiin kuva- ja videomuodossa reaaliajassa Instagramissa ja on vieläkin katsottavissa @heleats Instagram-tilillä. Vihti-menu pop up -illallisen Facebook-tapahtuma tavoitti reippaasti yli 10 000 ihmistä. Kaiken kaikkiaan tapahtuman saama näkyvyys noussee yli 100 000 silmäparin, mikä tarkoittaa, että tapahtuman tavoitteessa on onnistuttu. Tapahtuman myötä yhä useampi paikallinen sekä ulkopaikkakuntalainen tuntee ainakin astetta paremmin, kuinka hienoja raaka-aineita sekä toimijoita oman kunnan alueelta tai lähialueilta tulee.

(Kuva: Antti Annala)